|
Al in 1974 heeft Jos Koopmans samen met de heren Stamkot en Smit de tram bekeken en de eigenaar geraagd hem te verkopen
|
|
|
In 2013 heeft de Enschedeer ook al pogingen ondernomen de tram naar Enschede te halen
|
|
|
In juni 2016 heeft de Tramweg- Stichting uiteindelijk na 20 jaar onderhandelen de tram kunnen kopen en is in september 2016 is hij opgehaald en opgeslagen.
|
|
|
Wethouder Hans van Agteren heeft ook een groot aandeel gehad bij de aankoop van de tram
|
|
|
In 2017 is de tram naar Overloon gebracht waar Jos Koopmans is begonnen met de restauratie. In het begin had Jos nog wat hulp van
1 x per maand en na de Covid 2x per maand telkens 1 persoon. Jos heeft er 3000 uren aan gewerkt en is 596 keer naar Overloon gereden
|
|
|
In 2020 waren Erik Kroese en Roel Ras van de werkgroep Tram 1 op bezoek bij Jos Koopmans om te praten over eventuele afbouw in Enschede. Foto: Erik Kroeze had al een model van de tram gemaakt
|
|
|
Op uitnodiging van de voorzitter Aad de Pruis en de secretaris Paul Hekking van de Tramweg- Stichting, zijn de heren van de werkgroep Tram 1 Jan Astrego en Roel Ras op bezoek geweest in Den Haag om verder te praten over de e.v.t. afbouw in Enschede.
|
|
|
I januari 2024 is de tram uit Overloon gehaald en naar Haaksbergen gebracht voor de restauratie.
|
|
|
Op de foto ziet u een deel van de mensen die aan de tram hebben gewerkt in Haaksbergen bij de Museum Buurt Spoorweg Haaksbergen. De donderdag ploeg staat er niet op, evenals nog 4 personen die de laatste maanden hebben geholpen. Totaal samen met de mensen in Overloon hebben er 18 personen aan de tram gewerkt.
|
|
|
Op 15 oktober 2025 werd de tram gepresenteerd aan het Enschedese publiek naast het oude V en D pand dat op de route lag van de tram, waar burgermeester Roelof Bleker de lichten deed ontsteken en het bordje met de namen van de sponsors plaatste.
|
|